
Before the 

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

Washington, DC 20554 

 

 

 

In the Matter of 

 

Campaign Legal Center, Common Cause, and 

Sunlight Foundation 

 

Against 

 

Eighteen Broadcast Licensees 

 

For Violations of 47 USC §317 and 47 CFR 

§73.1212 

 

 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

 

 

 

 

 

CONSOLIDATED REPLY OF CAMPAIGN LEGAL 

CENTER, COMMON CAUSE, AND SUNLIGHT FOUNDATION 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drew Simshaw 

Laura Moy 

Andrew Jay Schwartzman 

Institute for Public Representation 

Georgetown University Law Center 

600 New Jersey Avenue, NW 

Suite 312 

Washington, DC 20001 

(202) 662-9535 

 

Counsel for Campaign Legal Center, Common 

Cause, and Sunlight Foundation 

 

February 12, 2016 



i 

 

 

 

Table of Contents 

SUMMARY……………………………………………………………………………………....ii 

CONSOLIDATED REPLY OF CAMPAIGN LEGAL CENTER, COMMON CAUSE, 

AND SUNLIGHT FOUNDATION……………………………………………………………..1  

I. BACKGROUND……………………………………………….…………………………2  

 

II. THE STATIONS FAILED TO USE REASONABLE DILIGENCE REQUIRED BY 47 

USC §317 IN DETERMINING AND DISCLOSING THE TRUE SPONSOR OF THE 

ADVERTISEMENTS………………………………………………………………..........4 

 

A. The Stations Failed to Use Reasonable Diligence to Ensure That the Advertisement 

Contained an Adequate Disclosure Before it Aired…………………………………...4 

 

B. Even After Being Provided with Information That Their Disclosures Were 

Inadequate, the Stations Continued to Fail to Meet Their Disclosure Obligations…...7 

 

III. SUPER PAC COMPLIANCE WITH FEC REGULATIONS HAS NO BEARING ON 

BROADCASTERS’ DISCLOSURE OBLIGATIONS………………………………….16 

 

IV. PUBLIC FILE REQUIREMENTS SET FORTH IN SECTION 315 OF THE 

COMMUNICATIONS ACT DO NOT ACT TO REMEDY A LACK OF ON AIR 

SPONSORSHIP IDENTIFICATION AS REQUIRED BY SECTION 317…………….18 

V.   THE ISSUE IS NOT MOOT, PARTICULARLY BECAUSE IT INVOLVES 

POLITICAL MATERIAL……………………………………………………………….20 

 

CONCLUSION…………………………………………………………………………………21 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ii 

Summary 

 

Campaign Legal Center, Common Cause, and the Sunlight Foundation (Complainants) 

filed complaints against the licensees of eighteen television stations alleging that they violated 

Section 317 of the Communications Act and 47 CFR §73.1212 with their on air identification of 

Independence USA PAC (Independence) as the sponsor of certain advertisements. 

 In their responses, the stations deny that they knew or should have known that Michael 

Bloomberg provided all of the funding to and otherwise controlled Independence.  They argue 

that they need not have given any scrutiny to the identity of the sponsor notwithstanding the 

requirement of Section 317 that they use “reasonable diligence” to obtain sponsorship 

information from “persons with whom [they] deal[] directly.”  However, the complaints showed 

that even a minimal inquiry of Independence’s advertising agency, material provided for 

inclusion in the public file or a Google search would have revealed enough information to trigger 

concern that additional investigation was needed. 

 Whether or not the stations properly exercised their initial duty to inquire as to the 

sponsorship of the Independence ads when they were first presented, Complainants argue that the 

stations unquestionably had to take further action once Complainants provided the stations with 

extrinsic evidence that Mr. Bloomberg provided 100% of the funds for Independence and that 

Independence’s website and other information show that Independence is an extension of Mr. 

Bloomberg’s personal political activities. 

 The stations rely on Loveday v. FCC to claim that they had no duty to investigate the 

sponsorship of the ads.  However, here, unlike Loveday, the evidence of Mr. Bloomberg’s 

control is undisputed, and the stations were provided not just with evidence that Mr. Bloomberg 



iii 

provided all the funds for Independence, but also that he exercised control over its activities.  

Moreover, much of the Loveday language which the stations invoke is dictum and ignores 

changes in technology that reduce the fact finding burden on stations.   

 While Loveday is inapposite, this case is controlled by Trumper Communications.  

Indeed, this case is stronger than Trumper, where the Bureau ruled that evidence of the source of 

funds for ads and the fact that two lobbyists for R.J. Reynolds were the only individuals 

associated with the purported sponsor was sufficient circumstantial evidence to determine that 

The Tobacco Institute, of which R.J. Reynolds was a member, was the true sponsor.  Here, the 

stations were provided with even more direct evidence of Mr. Bloomberg’s control of 

Independence and, unlike Trumper, the evidence was undisputed.  Thus, even if the stations were 

unaware of Mr. Bloomberg’s involvement before the ads were aired, they were under a duty to 

review the sponsorship of the ads once Complainants contacted them.  

 Efforts to invoke VOTER, an unpublished staff decision issued in 1979, are unavailing.  

Claims that VOTER relieves licensees of any duty to look into the identity of the sponsor in the 

absence of direct evidence about its bona fides are belied by the fact that Trumper, issued 

subsequently, made plain that Section 317 obligations can be triggered by relevant circumstantial 

evidence. 

 Some of the stations assert that the fact that Independence is a validly registered PAC and 

that information about its officers was placed in the stations’ public file relieves them of any duty 

to identify Mr. Bloomberg on air as the sponsor.  However, these separate legal schemes do not 

alter the requirements of Section 317 for correct on air identification.



 

 

Before the 

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

Washington, DC 20554 

 

 

 

In the Matter of 

 

Campaign Legal Center, Common Cause, and 

Sunlight Foundation 

 

Against 

 

Eighteen Broadcast Licensees 

 

For Violations of 47 USC §317 and 47 CFR 

§73.1212 

 

 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

) 

 

 

 

 

 

CONSOLIDATED REPLY OF CAMPAIGN LEGAL 

CENTER, COMMON CAUSE, AND SUNLIGHT FOUNDATION 

 

  Campaign Legal Center, Common Cause, and the Sunlight Foundation (Complainants) 

respectfully submit this consolidated reply to responses to their complaints against the licensees 

of 18 broadcast television stations alleging violations of the political advertising on air disclosure 

requirements in Section 317 of the Communications Act and Section 73.1212 of the Federal 

Communications Commission’s (FCC) regulations.
1  

 

                                                 
1
 The stations and licensees are Scripps Media, Inc. Stations WXYZ-TV, Detroit, MI and KSHB-

TV, Kansas City, MO; Scripps Broadcasting Holdings LLC Station WTMJ-TV, Milwaukee, WI; 

Graham Media Group Stations WDIV-TV, Detroit, MI and WKMG-TV, Orlando, FL; 

Television Wisconsin, Inc. Station WISC-TV, Madison, WI; Weigel Broadcasting Co. Station 

WDJT-TV, Milwaukee, WI; Fox Television Stations LLC Station WOFL(TV), Orlando, FL; 

New World Communications of Detroit, Inc. Station WJBK(TV), Detroit, MI; Meredith 

Corporation Stations KMOV(TV), St. Louis, MO and KCTV(TV), Kansas City, MO; Gray 



2 

In this case, the stations failed to comply with their duty to ensure that advertisements 

they carried contained adequate on air sponsorship disclosures.  Their non-compliance persisted 

even after they were provided with evidence that their on air disclosures were inadequate. The 

stations’ responses demonstrate these failures. This consolidated reply addresses the 

inadequacies of the stations’ arguments, along with a few additional points raised by various 

stations. 

 

I. BACKGROUND 

 

 The stations indicated in their responses that, in late 2015, they received individual 

requests on behalf of Independence USA PAC (Independence) for airtime during November 

2015. Depending on the location, each advertisement portrayed the particular state attorney 

general of Michigan, Missouri, Wisconsin, or Florida as “siding with polluters” because he or 

she opposed the Obama Administration’s Clean Power Plan, the subject of multi-state litigation 

with the Environmental Protection Agency. The commercial provided to the stations listed 

Independence USA PAC as the sponsor of the content. The stations each agreed to air the 

material and accepted payment in exchange 

 After the advertisements began to air, the Complainants sent letters to each station 

containing publically available information regarding Michael Bloomberg’s connection to 

Independence. The letters provided the stations with excerpts from Independence’s Federal 

Election Commission (FEC) filings that show Michael Bloomberg to be the sole source of its 

                                                                                                                                                             

Television Licensee, LLC Station WMTV(TV), Madison, WI; WKOW License, LLC Station 

WKOW(TV), Madison, WI; Hearst Properties, Inc. Stations WESH(TV), Daytona Beach, FL; 

KMBC Hearst Television, Inc. Station KMBC-TV, Kansas City, MO; WISN Hearst Television, 

Inc. Station WISN-TV, Milwaukee, WI; NBC Telemundo License LLC Station WTVJ, Miami, 

FL; and Sunbeam Television Corporation Station WSVN(TV), Miami, FL. 



3 

funds, statements from the PAC’s website which describe the purpose of the entity as a 

“continuation” of Michael Bloomberg’s political efforts, and citations to news stories detailing 

Mr. Bloomberg’s high degree of involvement with the PAC. The letters also reminded stations of 

their obligations under the Communications Act and the FCC’s regulations to use reasonable 

diligence to identify the “true sponsor” of the material.  

 After receiving the letters but before complaints were filed against them, some stations 

reviewed Independence’s website and FEC online filings.
2 

Others wrote to Complainants, 

indicating that they felt that the disclosures that they made were correct and no action was 

necessary.
3 

Some forwarded the letter to Independence or its ad agency and requested their 

position on the matter, then forwarded that response on to Complainants.
4 

One station took no 

additional action, explaining that the advertisement had stopped airing.
5
 

 Because no station changed, or indicated that it would in the future change, its sponsor 

identification on Independence ads to include Michael Bloomberg, on December 10, 2015, 

Complainants filed complaints against the each of the stations.  By letter dated December 17, 

2015, the Assistant Chief, Policy Division of the Media Bureau directed the stations to respond 

to the complaints.
6
  The stations all responded, taking the position that their on air identification 

was sufficient and that they complied with the diligence requirements of the disclosure laws. 

                                                 
2
 Response of WXYZ-TV, KSHB-TV, and WTMJ-TV at 2. 

3
 Response of WKOW-TV at 3 and Response of WESH(TV), KMBC-TV, WISN-TV at 4. 

4
 Response of WDIV-TV and WKMG-TV at 2, Response of WDJT-TV at 4, Response of 

KCTV(TV) and KMOV(TV) at 1, Response of WTVJ at 4, and Response of WMTV at 1-2. 
5
 Response of WISC-TV at 3. 

6
 The time for filing responses was extended until January 29, 2016 and Complainants were 

afforded until February 12, 2016 to file their reply.  

 



4 

 

II. THE STATIONS FAILED TO USE REASONABLE DILIGENCE REQUIRED BY 

47 USC §317 IN DETERMINING AND DISCLOSING THE TRUE SPONSOR OF 

THE ADVERTISEMENTS. 

  

 Before and even after Complainants presented evidence of Michael Bloomberg’s funding 

and control of Independence, the stations did not fulfill their duties to identify Michael 

Bloomberg on air as the sponsor. 

A. The Stations Failed to Use Reasonable Diligence to Ensure That the 

Advertisement Contained an Adequate Disclosure Before it Aired 

 

 Large portions of the stations’ responses are devoted to discussion of the public file 

requirements of Section 315, FCC rules promulgated thereunder, and on the requirements of the 

Federal Election Commission Act.  Despite these efforts to deflect attention, the complaints were 

clearly limited to violations of the separate on air disclosure requirements of Section 317 of the 

Communications Act and FCC rules implementing Section 317.  This provision requires that any 

advertisement that a broadcast station is paid to air shall announce at the time of broadcast that 

the advertisement is “paid for or furnished, as the case may be, by such person.”
7
 Section 317 

further requires that a broadcast licensee use “reasonable diligence” to “obtain from its 

employees, and from other persons with whom it deals directly in connection with [the 

advertisement], information to enable” the broadcaster to accurately identify the advertisement’s 

sponsor.
8
 These requirements are to ensure that the public “know[s] by whom they are being 

persuaded.”
9
 

                                                 
7
 47 USC §317(a)(1). 

8
 47 USC §317(c) (emphasis added). 

9
 Applicability of Sponsorship Identification Rules, 40 FCC 141 (1963). 



5 

 Section 73.1212 of the Commission’s regulations mirrors the statutory language and 

states that the on air sponsorship identification shall “fully and fairly disclose the true identity” 

of the person or entity paying for the advertisement.
10

 In addition, Section 73.1212(e) requires 

that: 

Where an agent or other person or entity contracts or otherwise makes 

arrangements with a station on behalf of another, and such fact is known or by the 

exercise of reasonable diligence, as specified in paragraph (b) of this section, 

could be known to the station, the announcement shall disclose the identity of the 

person or persons or entity on whose behalf such agent is acting instead of the 

name of such agent.
11

 

 

Therefore, both the Communications Act and Commission’s regulations mandate that 

broadcasters assure themselves of the identity or sponsors before airing advertisements and 

exercise reasonable diligence to ensure that the named sponsors are the actual sponsor of the 

content.   

 The complaints showed that even a minimal inquiry of Independence’s advertising 

agency, a review of the material provided for inclusion in the station’s public files or a simple 

Google search to determine the bona fides of Independence should have produced enough 

information to trigger the need for further inquiry to insure that the commercials were properly 

labeled so that viewers would be fully and fairly apprised of the identity of the true sponsor of 

the ads. 

Several stations argue that by simply obtaining information needed for the separate public 

file requirements imposed under FCC rules, they fulfilled their obligations under Section 317.
12

 

                                                 
10

 47 CFR §73.1212(e). 
11

 Id. (emphasis added). 
12

 See e.g. Response of WESH(TV), KMBC-TV, and WISN-TV at 4-5; Response of 

WKOW(TV) at 4-5 (citing Loveday v. FCC, 707 F.2d 1443, 1451, 1456-57 (D.C. Cir. 1983). 



6 

However, such credulity is far from what the law requires.  Despite the express requirement that 

they make inquiry of “persons with whom it deals directly in connection with any program or 

program matter for broadcast,” the stations do not claim, much less prove, that they asked any 

questions whatsoever of Independence’s advertising agency, that they examined FEC files or 

even Googled the organization.  Indeed, several of the station managers conceded, via 

declarations, submitted with their responses, that they were “unaware of any facts relating to the 

funding of IUSA PAC” before receiving notice from Complainants.
13

 

Even if it were appropriate to use public files as a substitute for on air identification—and 

it is not—many of the stations’ public file entries were incomplete and failed to comply with the 

requirements of Sections 315 and 317.  For example, many of the stations identified the ads as 

not addressing an issue of national importance.
14

  This further establishes the lack of diligence on 

the part of the stations.  At a bare minimum, if stations are to rely on these forms, they must 

require, review, and confirm their accuracy. Because the stations failed to obtain adequate 

assurances from Independence, they did not exercise adequate diligence before airing the 

advertisements. 

 

 

                                                 
13

 Response of WKOW(TV), Declaration of Thomas Allen; Response of WESH(TV), KMBC-

TV, and WISN-TV, Declarations of James J. Carter, Sarah Smith, and Jan Wade. 
14

 The stations that fail to identify this as a national issue in their political files are WSVN, 

WISN-TV, WKOW(TV), WXYZ-TV, KSHB-TV, WTMJ-TV, WDJT-TV, WJBK(TV), 

WOFL(TV), WISC-TV, and WTVJ.  The commercials address multi-state litigation related to 

the Environmental Protection Administration’s implementation of the Clean Air Act, which is 

inherently federal in nature.  Indeed, long before the EPA was created, air pollution has been 
recognized as an issue affecting interstate commerce, which does not respect state 

borders. Georgia v. Tennessee Copper Company, 206 U.S. 230 (1907) (Holmes, J.). 



7 

B. Even After Being Provided with Information That Their Disclosures Were 

Inadequate, the Stations Continued to Fail to Meet Their Disclosure Obligations 

  

Whether or not the stations properly exercised their initial duty to inquire as to the true 

sponsor of the Independence USA ads when they were first presented, the stations 

unquestionably had to take further action once Complainants gave them extrinsic evidence of 

Michael Bloomberg’s control over Independence’s funding and activities.  The stations’ 

responses indicate that they fell well short of this obligation.  It is especially significant that, to 

the extent that some of them ultimately forwarded Complainants’ letters to Independence, the 

facts of Mr. Bloomberg’s funding and control of Independence went unrebutted.   

The stations’ responses rely extensively on Loveday v. FCC to show that they did not 

have to take further action after Complainants made them aware of Mr. Bloomberg’s funding 

and control of Independence.  For instance, WDIV-TV and WKMG-TV claim that they are 

entitled to rely on whatever assurances an advertiser’s legal counsel provides no matter how 

unpersuasive or irrelevant it may be. 
15

 

WISC-TV wrongly claims that Loveday rejected any duty of broadcasters to investigate 

conflicting representations about a named sponsor because it would result in an “unconstitutional 

burden on political speech.”
16

  In fact, Loveday confirmed that broadcasters must act when 

adequate evidence is presented.
17

 

The facts in Loveday were substantially different than this case.  In Loveday, the 

complainants submitted information to the stations about the funding source of the named 

                                                 
15

 Response of WDIV-TV and WKMG-TV at 3-4. 
16

 Response of WISC-TV at 6.  
17

 See n. 19, infra. 



8 

sponsor of certain ads, but did not provide them with any other documented information 

establishing that the named sponsor did not control the advertising.
18

  While the Complainants 

later provided additional information to the Commission in its complaint, that information had 

not been given to the stations.  Thus, in finding that the stations were not unreasonable, the 

Commission was assessing their action based largely on information limited to describing the 

group’s funding.  The Commission might well have reached a different result if more 

information had been provided to the stations before the complaint was filed, as was the case 

here. 

Although in Loveday the D.C. Circuit found that the responding stations did not have 

enough evidence on hand that someone other than the named sponsor was the “true sponsor,” the 

Court recognized that there may be situations where evidence was undisputed or highly credible 

and thus might trigger further obligations.
19

  Moreover, unlike the present case, the named 

sponsor in Loveday forcefully disputed the complainants’ assertions in its response to the 

stations.  Here, the Complainants gave the stations (not the Commission) powerful evidence of 

Mr. Bloomberg’s control and all of the evidence remains undisputed.  Thus, Loveday is 

inapplicable and Trumper, discussed infra, controls. 

Moreover, and in any event, much of the Loveday language cited by the stations in their 

responses is mere dictum.  Loveday was decided in 1983, one year before the Supreme Court’s 

1984 decision in Chevron determined that the proper role of a court reviewing agency action is to 

                                                 
18

 See Paul Loveday, 87 FCC 2d 492, 499 n. 6, aff’d sub nom. Loveday v. FCC, supra. 
19

 See Loveday, 707 F.2d at 1459 (1983) (“There may be cases where a challenger makes so 

strong a circumstantial case that someone other than the named sponsor is the real sponsor that 

licensees, in the exercise of reasonable diligence, would have to inform the named sponsor that 

they could not broadcast the message without naming another party.”). 



9 

decide whether the agency interpreted the relevant statute in a reasonable way.
20

  In Loveday, 

rather than considering the interpretation and reasoning of the Commission’s decision, the Court 

conducted an essentially de novo review and engaged in a lengthy discussion of the legislative 

history of Section 317 that was entirely unrelated to anything the Commission said in the 

decision under review. Therefore, any language in Loveday that goes beyond accepting as 

legitimate the Commission’s interpretation of its own statutory authority and regulations is 

dictum. 

Loveday should be further discounted because of the significant changes in technology 

since 1983, undermining the stations’ assertions regarding the burdensome nature of 

investigating named sponsors.  In the decades following Loveday, new information 

communication technologies and disclosure requirements have given broadcasters new tools that 

enable them to fulfill their obligation to investigate without having to resort to onerous 

investigations and research. Today, broadcasters can fulfill their duty to investigate a nominal 

sponsor without making public records requests, visiting government offices, observing 

suspected persons, or establishing research departments staffed by detectives.  The information 

required to disclose the true identity of a political advertisement’s sponsor is freely and publicly 

available via the Internet, in Federal Elections Commission disclosure reports, online databases, 

and news outlets. 

Loveday’s discussion of the First Amendment similarly offers no reason for the Bureau to 

dismiss these complaints.  This discussion is not only dictum, but purely speculative.  The 

Loveday court claims that reasonable diligence obligations may deter broadcasters from running 

                                                 
20

 Chevron v. NRDC, 467 U.S. 837 (1984). 



10 

political ads, which could choke-off political speech.  The Court offered no supporting evidence 

for this claim, and neither do the stations’ responses.  Given the large amount of money that 

stations receive for airing political ads, they are unlikely to be chilled from airing ads simply by 

an obligation to conduct reasonable diligence.  Moreover, a string of cases in recent years 

reaffirms that disclosure requests have no chilling effect and do not violate the First Amendment.  

PACs are unlikely to be chilled by disclosure requirements.
21

  Without evidence of a chilling 

effect, it would be imprudent to choke-off disclosure requirements, which have been upheld time 

and again against First Amendment challenge at the Supreme Court post-Loveday by McConnell 

v. FEC,
22

 Citizens United v. FEC,
23 

and McCutcheon v. FEC.
24

 

 While Loveday is inapposite, this case is controlled by Trumper Communications of 

Portland, Ltd., 11 FCCRcd 20415 (1996), which provides useful and authoritative guidance.  In 

that case, the Bureau found that “Fairness Matters for Oregonians Committee” (“FMOC”), the 

organization initially identified on air as the sponsor of a series of advertisements, was not the 

true sponsor, and that the Tobacco Institute should have been identified as the sponsor.  This was 

based on two undisputed facts presented to each of the stations.  First, all but $20 of FMOC’s 

                                                 
21

 See Nat'l Org. for Marriage v. McKee, 649 F.3d 34, 41 (1st Cir. 2011) (finding disclosure 

provisions at issue “neither erect a barrier to political speech nor limit its quantity. Rather, they 

promote the dissemination of information about those who deliver and finance political speech, 

thereby encouraging efficient operation of the marketplace of ideas.”). 
22

 McConnell v. FEC, 540 U.S. 93, 210 201 (2003) (finding disclosure requirements that “do not 

prevent anyone from speaking” and “perform an important function in informing the public” to 

be constitutional) (internal citations and quotation marks omitted). 
23

 Citizens United v. FEC, 558 U.S. 310, 371 (2010) (“The First Amendment protects political 

speech; and disclosure permits citizens and shareholders to react to the speech of corporate 

entities in a proper way. This transparency enables the electorate to make informed decisions and 

give proper weight to different speakers and messages.”). 
24

 McCutcheon v. FEC, 134 S. Ct. 1434, 1460 (2014) (“With modern technology, disclosure now 

offers a particularly effective means of arming the voting public with information.”). 



11 

$2,664,600 budget came from the Tobacco Institute.  Second, the only two individuals associated 

with FMOC were lobbyists for R.J. Reynolds, one of the largest members of the Tobacco 

Institute.  The Bureau ruled that this evidence was sufficient to have required the stations to infer 

that the Tobacco Institute, and not FMOC, controlled the content of the advertisements. 

 This case is far stronger than Trumper. In addition to proof that Michael Bloomberg has 

provided all of the funding for Independence,
25

 the undisputed evidence shows that Mr. 

Bloomberg explicitly and unapologetically claims that he created Independence for the purpose 

of advancing his political beliefs, and that news coverage refers to it as “Michael Bloomberg’s 

PAC.”
26

  

Even if the stations were unaware of Mr. Bloomberg’s involvement and control before 

the advertisements were aired, once they received the letters from Complainants, they were put 

on notice. The letters provided ample evidence of both funding and editorial control. At this 

point, they were required to conduct some sort of investigation to assess whether Mr. Bloomberg 

                                                 
25

 WMTV(TV) argued that it was possible that someone other than Mr. Bloomberg could have 

given a donation so small that it went undocumented with the FEC.  See Response of 

WMTV(TV) at 2 n.7. However, this issue is addressed in Trumper, as there was $20.00 there 

that was not traceable to the Tobacco Institute, which did not prevent the group from still being 

considered the funder. 
26

 See Maggie Haberman, Bloomberg Targets Attorneys General With Ads on Carbon 

Emissions, New York Times (Nov. 6, 2015), 

http://www.nytimes.com/2015/11/07/us/politics/michaelbloomberg-state-attorneys-general-

carbon-emissions.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur&_r=1 (“Former Mayor Michael R. 

Bloomberg of New York City said this week that he would run millions of dollars in political 

television ads against four state attorneys general . . . .” “Mr. Bloomberg will pay for television 

ads through his Independence USA PAC.”); Jennifer M. Granholm, AG Schuette Joins Fight 

Against Renewable Energy, Michigan Jobs, Huffington Post (Nov. 11, 2015) 

http://www.huffingtonpost.com/jennifer-mgranholm/ag-schuette-joins-fight-a_b_8538714.html 

(describing ads as being purchased by “Independence USA--Michael Bloomberg’s PAC”);  

Catalina Camina, Michael Bloomberg Puts Money in Key Races for Governor, Congress, USA 

Today (Oct. 7, 2014), http://onpolitics.usatoday.com/2014/10/07/bloomberg-

bakermassachusetts-governor/. 



12 

should have been included in the on air disclosure. However, this did not occur. No stations 

provided responses to the Bureau that contained any evidence or even made any claims to 

counter Mr. Bloomberg’s involvement with Independence. 

 Some of the stations, after being provided with evidence of Mr. Bloomberg’s 

involvement, took no steps to ensure that their disclosures were correct. They did not contact 

Independence, conduct any outside research, nor did they conduct any sort of inquiry of 

Independence as to the nature of Mr. Bloomberg’s sponsorship and control over the organization. 

They failed to provide any evidence to the Bureau to counter that provided them by 

Complainants.  Other stations responded to Complainants with mere legal conclusions, asserting 

that they did not need to amend the disclosures in any way. Again, these stations did not seek any 

evidence or assurances from the advertiser or any outside sources to confirm or deny the 

allegations made by Complainants. 

 Even the stations that did contact Independence after being put on notice by the 

Complainants failed to exercise proper diligence. They requested general responses rather 

demanding evidence associated with Mr. Bloomberg’s funding and editorial control over the 

advertisements. The responses that were given to the stations from Independence merely stated 

that Independence was a legally existing PAC and made no mention of Mr. Bloomberg. 

Independence made no assertions regarding editorial control or funding.
27

 Because the stations 

did not make appropriate inquiries of Independence, the responses that they provided to the 

Bureau were inadequate and left Complainants’ charges credible and undisputed.  

                                                 
27

 See, e.g., Response of WDJT-TV, Attachment A. 



13 

 Under Trumper, unless the stations obtained credible evidence disputing Complainants’ 

charges, they would have to conclude that Mr. Bloomberg did not exercise editorial control over 

the ads.  Notably, in Trumper, one of the responding stations reached out to FMOC regarding 

editorial control and received a response that one of FMOC’s directors, and not the Tobacco 

Institute, exercised editorial control over the advertisement in question.
28

 The Bureau found that 

this bare assertion, unaccompanied by any other evidence, was insufficient to overcome the 

circumstantial evidence to the contrary.  Here, no stations received any evidence from 

Independence even purporting to claim that Mr. Bloomberg does not control Independence. The 

only evidence that the Bureau has to consider is the evidence of Mr. Bloomberg’s control 

provided by Complainants, which is much stronger than what was present in Trumper.  

  Several of the stations attempt to rely on VOTER,
29

 a very old, unpublished staff decision 

that appears to emphasize the need to have direct evidence to demonstrate that a party has 

editorial control over advertisements for it to be identified as the sponsor.  Complainants have 

argued that to the extent that this is what VOTER says, it was wrongly decided and should be 

disavowed.
30

  However, Trumper, a published decision issued long after VOTER, relied on 

indirect and purely circumstantial evidence to justify a finding that the Tobacco Institute had 

control, including editorial control over FOMC and its commercials.  Trumper thus clarified the 

holding in VOTER, and is the proper authority governing this case, especially since the evidence 

here is much stronger than the evidence in either Trumper or VOTER. 

                                                 
28

 Trumper, 11 FCCRcd at 20415. 
29

 VOTER, 46 Rad. Reg. 2d (P&F) 350 (1979). 
30

 See CLC et al. Joint Reply to Oppositions to Application for Review of DA 14-267, October 

20, 2014, at 3. 



14 

In their responses, some stations attempted, but failed, to distinguish the present case 

from Trumper.  WESH(TV), KMBC-TV, WISN-TV, and WKOW(TV) claim that Trumper does 

not apply to the case at hand because Complainants presented no evidence that Mr. Bloomberg 

exercised editorial control over the ads.
31 

 In fact, under Trumper, only circumstantial evidence is 

necessary.
32

  Complainants’ evidence more than passed this bar.
33

 

WXYZ-TV, KSHB-TV, and WTMJ-TV characterize Trumper as “extreme” and 

inapplicable because here Independence is a validly organized legal entity, there was further 

information about it available online, and there was no attempt to deceive the public.
34

  However, 

in Trumper, there was no dispute as to whether FMOC was a legal entity, only whether it was the 

appropriate organization to identify on air.  The fact that information is now available online in 

stations’ political files does not relieve a station of their on air sponsor identification 

obligations.
35

 
 
Further, intent to deceive is not a requirement under Trumper. 

WDIV-TV, WKMG-TV, and WDJT-TV claim that Trumper is distinguishable because it 

involved a nominal sponsor that had no genuine independent existence, and operated solely as a 

front.
36 

 The fact that Super PACs now have “genuine independent” purposes beyond operating 

                                                 
31

 Response of WESH(TV), KMBC-TV, and WISN-TV at 7; Response of WKOW(TV) at 6. 
32

 Trumper, 11 FCCRcd at 20417-18 (“We believe the evidence provided by MAP presents a 

compelling circumstantial case that the Tobacco Institute is the sponsor of the ads.”) 
33

 These stations further contend that Complainants “appear to ignore Trumper” because they 

“believe a talismanic and conclusory incantation of the phrase ‘alter ego’ is sufficient to 

constitute dispositive proof for such a legal conclusion.”  Response of WESH(TV), KMBC-TV, 

and WISN-TV at 8; Response of WKOW(TV) at 6-7.  This, again, misinterprets Trumper, under 

which only circumstantial evidence, and not “dispositive proof,” is needed to require further 

review. 
34

 Response of WXYZ-TV, KSHB-TV, and WTMJ-TV at 6. 
35

 See Section IV, infra. 
36

 Response of WDIV-TV and WKMG-TV at 4; Response of WDJT-TV at 3.  See also Response 



15 

solely as fronts does not all of a sudden make them per se acceptable entities to disclose on air in 

the face of uncontested evidence that another entity is the funder and exercises editorial control. 

WJBK(TV) and WOFL(TV) argue in a footnote that Trumper is somehow 

distinguishable because there is no allegation here that Independence is acting as an “agent for 

some third party,” presumably along the lines of the lobbyists who served as the nominal officers 

of FOMC.
37 

Somewhat similarly, WTVJ emphasizes that “FOMC was a front for the Tobacco 

Institute, which in turn was controlled in its funding and editorial voice by a third party, R.J 

Reynolds, a fact that was not apparent to the public.”
38 

 These are red herrings; what matters is 

who provides the funds and controls the activity of the advertisement, not whether the sponsor 

does so directly or through an agent of some kind.  Thus, whether Independence may or not be 

an “agent” for Mr. Bloomberg is irrelevant because Complainants made persuasive showings 

that Mr. Bloomberg funds and controls it.  As to WTVJ’s point, the relevant fact in Trumper was 

that FOMC was not paying the bills or controlling its own operations, as is the case here with 

Independence. 

Finally, WTVJ claims that the present case is distinguishable because there was no effort 

to conceal the committee’s funding and editorial voice.
39

  Importantly, the issue here is on air 

disclosure, and while Mr. Bloomberg has not hid the fact that Independence is “his” PAC, and 

despite WTVJ’s disclosure of Mr. Bloomberg’s officer status in its political file, these available 

facts are not a substitute for the mandatory on air disclosure.  Actually, Mr. Bloomberg’s role is 

                                                                                                                                                             

of WTVJ at 7. 
37

 Response of WJBK(TV); Response of WOFL(TV) at 3 n.10. 
38

 Response of WTVJ at 7. 
39

 Id. 



16 

the very reason he should be listed as the sponsor, not a reason to obscure his role. Indeed, 

WTVJ’s argument proves too much, since it demonstrates that WTVJ knew or should have 

known that it had to investigate further and demonstrates that Mr. Bloomberg was the true 

sponsor.   

 

III. SUPER PAC COMPLIANCE WITH FEC REGULATIONS HAS NO BEARING 

ON BROADCASTERS’ DISCLOSURE OBLIGATIONS. 

  

 In their responses, several stations indicated that they would not change the sponsorship 

identification on the advertisement because Independence is a “valid, legally existing committee” 

and that Complainants have failed to present any evidence to the contrary.
40

 Further, they 

contend that because Independence is a legally existing entity, that it must be the true sponsor of 

the advertisement. This is a misinterpretation of the complaints, as well as the statutes, 

regulations, and case law giving rise to this cause of action.  

The complaints were filed against broadcaster licensees, not Independence. The fact that 

Independence is a registered PAC under FEC requirements does not excuse the stations from 

disclosing that Mr. Bloomberg is the true sponsor of the advertisements pursuant to Section 317. 

Complainants do not assert that Independence has failed to comply with FEC regulations. Nor do 

they question its status as an entity with the FEC. Rather, they assert that the stations failed to 

use reasonable diligence in discovering whether the name “Independence USA PAC” was 

sufficient to identify the true sponsor for purposes of the disclosure obligations in Section 317 

and the Commission’s rules. 

                                                 
40

 Response of WXYZ-TV, KSHB-TV, and WTMJ-TV at 2; Response of WDJT-TV at 4-5; 

Response of WOFL(TV) at 2-3, Response of WJBK(TV) at 2-3, Response of WKOW(TV) at 7; 

Response of WESH(TV), KMBC-TV, and WISN-TV at 8. 



17 

 Here, too, Trumper controls. In that case, the stations argued that FMOC should be 

identified as the sponsor because it was a “bona fide political committee as evidenced by its 

registration with the State of Oregon.”
41

  The Bureau was not convinced by this argument then, 

and it should not be convinced by it now. In Trumper, it found that despite FMOC’s existence as 

a valid and legal committee, it was still acting as the alter ego of the Tobacco Institute. Because 

the Tobacco Institute was the true sponsor standing behind the advertisement, it was required to 

be named during the sponsorship identification. Regardless of whether Independence is a validly 

existing political action committee, it still acts as the alter ego of Michael Bloomberg for 

purposes of his political speech. Thus, Mr. Bloomberg must be named in the sponsorship 

identification.  

 The stations also assert that if they were to adhere to the disclosure rules and include Mr. 

Bloomberg’s name as part of the sponsorship identification that they would fall out of 

compliance with FEC regulations.
42

  This is not the case. Disclosure is not an either/or matter; 

identifying Michael Bloomberg as the true sponsor of the advertisements would not impede the 

stations from also making any announcement required by FEC rules. 

 Further, some stations indicated in their responses that the FCC would be exceeding the 

scope of its authority in ruling on this issue because, as one station said, “the relationship 

between political committees and donors is fundamentally a question of campaign finance 

                                                 
41

 Trumper, 11 FCCRcd at 20416. 
42

 Specifically, they assert that they must disclose that advertisements are affiliated with PACs in 

accordance with 11 CFR §110.11(b)(3) and 110.11(c)(4)(i). Response of WXYZ-TV, KSHB-

TV, and WTMJ-TV at 4; Response of WDIV-TV and WKMG-TV at 5; Response of WDJT-TV 

at 4. 



18 

law.”
43

 The FEC certainly has the authority to promulgate and enforce regulations related to 

campaigns. However, the FCC has long had the authority to promulgate and enforce regulations 

related to broadcasters. Indeed, when Congress enacted disclosure and public file requirements in 

the Bipartisan Campaign Reform Act, if did so by amending Section 315 of the Communications 

Act and did not place the provision elsewhere in the U.S. Code.  Resolution of this case has 

nothing to do with the relationship between committees and donors. It pertains to broadcasters’ 

on air disclosure obligations. As such, the FCC is the only administrative body with the authority 

to decide this issue. 

IV. PUBLIC FILE REQUIREMENTS SET FORTH IN SECTION 315 OF THE 

COMMUNICATIONS ACT DO NOT ACT TO REMEDY A LACK OF ON AIR 

SPONSORSHIP IDENTIFICATION AS REQUIRED BY SECTION 317. 

 

  Complainants alleged that the stations failed to comply with the on air disclosure 

requirements of Section 317. Several stations responded that because they placed information in 

their public files as required by Sections 315 and 317, there was no need to amend the on air 

sponsorship disclosure.
44 

One asserted that “information about Mr. Bloomberg’s connection to 

Independence is readily and publicly available, not only on the PAC’s website and in the online 

records of the Federal Election Commission but also in the Stations’ own online public 

inspection files — a fact the Complaints curiously and conspicuously omit.”
45

 

 Even if all of the stations’ public files were accurate and complete, the contents and 

completeness of their political files is irrelevant here.  Information in public files is not a 

                                                 
43

 Response of WKOW(TV) at 12; Response of WESH(TV), KMBC-TV, and WISN-TV at 12. 
44

 See Response of WXYZ-TV, KSHB-TV, and WTMJ-TV at 5-6; Response of WDJT-TV at 5; 

Response of WDIV-TV and WKMG-TV at 6; Response of WDJT-TV at 5. 
45

 Response of WDIV and WKMG at 6. 



19 

substitute or alternative to the on air identification required by Section 317 and does not 

remediate failures to comply with those requirements. Public file requirements differ from 

sponsorship disclosure requirements. They fulfill different purposes and are separate legal 

requirements.  The on air sponsorship identification requirements inform the public who is trying 

to persuade them at the time the material is broadcast. It is important that this information is 

broadcast simultaneously so that the public is aware of the source. It is the duty of the 

broadcaster to ensure that the proper sponsorship identification is presented. The public files 

allow motivated individuals and journalists to do additional research about sponsors, but they do 

not serve the same function as on air disclosure presented to the entire audience.  Listing Mr. 

Bloomberg as the “chair” of Independence in the stations’ political file does not inform the 

public that he actually was the true sponsor of the advertisement. As such, it is insufficient that 

Mr. Bloomberg’s name is listed as the chair of Independence in the political files. 

 WTVJ argues that whoever are listed in the public file as the “chief executive officers or 

members of the executive committee” of an organization, by definition, “are the people who 

control the editorial content of an issue ad.”
46

  Sometimes it may be the case that those persons 

have editorial control, but that is not necessarily so.  In many cases, the CEO or board of 

directors will not be at all involved in an organization’s advertising activities.   Indeed, it was the 

R.J. Reynolds lobbyists and not the CEO or board of directors of the Tobacco Institute who were 

identified in Trumper’s public file. 

 

 

                                                 
46

 Response of WTVJ at 6. 



20 

V.  THE ISSUE IS NOT MOOT, PARTICULARLY BECAUSE IT INVOLVES 

POLITICAL MATERIAL. 

 

 Several of the licensees suggest that no further Commission action is appropriate because 

the particular flight of Independence ads has completed.  However, that does not mean that the 

Commission lacks the authority to declare that the stations’ handling of these particular 

advertisements was in violation of the Communications Act and the Commission’s regulations.  

Nor is the case moot, as it clearly falls within the familiar framework of the mootness exception 

first delineated in Southern Pacific Terminal Co. v. ICC, 219 US 498 (1911).  “The exception 

provides that the appeal of an issue will not be rendered moot by a change of circumstances 

occurring during the pendency of the litigation if it appears that every time the particular issue is 

appealed, the same or similar change in circumstances would render the issue moot before the 

appeal is decided.”
47

 This provision is especially relevant for disputes arising in political 

contexts.  In a more recent implementation of this doctrine, the Supreme Court described the 

exception as applicable where “(1) the challenged action is in its duration too short to be fully 

litigated prior to cessation or expiration, and (2) there is a reasonable expectation that the same 

complaining party will be subject to the same action again.”
48 

Here, because of the relatively 

short nature of the airing of advertisements, it is impossible for the issue to be fully litigated 

before the advertisements cease.  Complainants have filed other, similar complaints and they and 

others will do so in the future.  In addition, the stations have made it clear that they are unwilling 

to comply with the requirements of the disclosure laws. As such, it is reasonable to expect that 

                                                 
47

 Federal administrative orders as subject to judicial review where such orders are “capable of 

repetition, yet evading review,” 66 A.L.R. Fed. 285 (collecting cases).  See also, CBS, Inc. v. 

FCC, 629 F.2d 1, 27-28 (D.C. Cir. 1980), aff’d., 453 U.S. 367 (1981). 
48

 Fed. Election Com’n v. Wisconsin Right to Life, Inc., 551 U.S. 449, 450 (2007).  



21 

the issue is likely to recur and that it will evade review if a strict mootness standard were 

imposed.  

Conclusion 

 

The broadcasters’ responses confirm that they are unwilling to comply with the 

Communications Act and the Commission’s regulations.  Complainants therefore renew their 

request that the FCC take prompt action to ensure that the proper sponsorship identification 

information is displayed on political advertisements that will be aired in the future.  They further 

request that the FCC take other measures, such as assessing forfeitures and issuing a Public 

Notice reminding broadcast stations of their obligations, to ensure that all broadcast stations fully 

comply with the requirements for complete public disclosure as required by law and that it grant 

all such other relief as may be just and proper. 

  

 

 

Of Counsel: 

 

Caroline Bassett 

Georgetown Law Student 

 

 

 

 

 

 

 

 

February 12, 2016 

Respectfully submitted, 

 

/s/ Drew Simshaw                                     

Drew Simshaw 

Laura Moy 

Andrew Jay Schwartzman 

Institute for Public Representation 

Georgetown University Law Center 

600 New Jersey Avenue, NW, Suite 312 

Washington, DC 20001 

(202) 662-9535 

 

Counsel for Campaign Legal Center and 

Sunlight Foundation 

 



CERTIFICATE OF SERVICE 

 

I, Drew Simshaw, hereby certify that copies of the Consolidated Reply of Campaign Legal 

Center, Common Cause, and Sunlight Foundation, through its attorneys, the Institute for Public 

Representation, have been served by e-mail, this 12th of February 2016, on the following 

persons at the addresses shown below. 

 

Kenneth C. Howard, Jr.     Joan Stewart 

Baker Hostetler       Wiley Rein 

KHoward@bakerlaw.com     jstewart@wileyrein.com 

Counsel for WXYZ-TV, KSHB-TV, WTMJ-TV  Counsel for WMTV(TV) 

 

Michael Beder       Angela Ball    

Covington & Burling       NBC Universal  

mbeder@cov.com      angela.ball@nbcuni.com 

Counsel for WDIV-TV, WKMG-TV, WDJT-TV  Counsel for WTVJ 

 

Adrianna Rodriguez      Jonathan Allen 

Holland & Knight      Rini O’Neil 

adrianna.rodriguez@hklaw.com    jallen@telecommediatechlaw.com 

Counsel for WSVN(TV)     Counsel for WISC-TV 

         

Joseph M. Di Scipio      Stephen Hartzell 

Fox Television Stations     Brooks Pierce 

jdiscipio@21cf.com      shartzell@brookspierce.com 

Counsel for WOFL(TV) and WJBK(TV) Counsel for WESH(TV), WISN-TV, 

KMBC-TV, WKOW(TV) 

Joshua Pila 

Meredith Corporation 

Joshua.pila@meredith.com 

Counsel for KCTV(TV) and KMOV(TV) 

 

 

 

 

 

 

            /s/ Drew Simshaw                                                        

Drew Simshaw 

       Institute for Public Representation 

 


