L L
The statute in effect says that the Commission must look into the possible
existence of a fire only when it is shown a good deal of smoke; the
Commission has said that it will look into the possible existence of a fire
only when it is shown the existence of a fire.

In this respect, we submit, the finding of Glencairn independence in the Edwards Order of 2001
must be reexamined in light of subsequent behavior strongly suggesting the Cunningham
licensees’ lockstep reliance on Sinclair’s lead. For surely it is true, as the Commission has had to
remind Sinclair repeatedly, that two Sinclair-controlled stations in the same market would be
contrary to the public interest in the still-valid 1999 duopoly rule.

Like the Sinclair stations, the Cunningham outlets partake of News Central. With regard
to the unfortunate matter of “Stolen Honor,” Cunningham stations were the only licensees in the
entire natipn not owned and operated by Sinclair to agree to run the documentary. More peculiar
still for so contentious a subject, Cunningham stations were quick to accede to the Sinclair
decision not to air the film in its entirety.*’

We are mindful, of course, that the Commission, supported by the First Amendment
rights of broadcasters as speakers, is reluctant to “interfere with the broadcaster’s judgment
without a showing that the broadcaster was unreasonable in its selection of issues.”! We
consider it estabﬁshed at this point that Sinclair (with the eager acquiescence of Cunningham)
deprives its local stations of independent editorial control that can be responsive to the needs and

interests of the local community. There are three recent examples:

“0 The SBG press release of 10/19/04 stated: “Sinclair Broadcast Group announced today that on
Friday, October 22, 2004 at 8:00 p.m. (7:00 p.m. central time) certain television stations owned
by Sinclair Broadcast Group, Inc. will air a special one-hour news program, entitled A POW
Story: Politics, Pressure and the Media. In order to minimize the interruption of normally
scheduled programming in those markets where Sinclair owns and/or programs more than one
television station, the news special will be broadcast on only one of those stations.”

1 Silver King Broadcasting, 68 RR 2d 991, 994 (1990), citing, inter alia, United Church of
Christ v. FCC, 707 F.2d 1414 (DC Cir. 1983).

21



. Sinclair expected at least one of its stations in each market to show “Stolen
Honor”, then expected the stations to not to run the show, and then expected the
stations to substitute the program commenting on the dispute itself.

° Sinclair denied its ABC affiliate stations the right to air the ABC Nightline
program reciting Iraq dead, despite the consequence that this would black out the
program in the entire coverage area of WLOS-TV;

. Sinclair denied its ABC affiliate stations the right to air a particular version of the
ABC program, “Politically Incorrect.”

Whatever else might be said about the anti-Kerry film, we submit it was arbitrary and capricious
to order its showing by Sinclair stations in every Sinclair market, regardless of the needs and
interests of the community of license. It was equally arbitrary to then deny the stations the right
to show the film if they so chose. And then there is Cunningham--it followed lockstep with the
other Sinclair owned and operated stations, first planning to show, then deciding not to show,
and then substituting the Sinclair headquarters-produced substitute show. Cunningham--the only
broadcast group owner other than Sinclair--took these actions apparently solely to further the
interests of Sinclair. Not even the national broadcast networks expect such blénd allegiance.
Moreover, affiliated stations are free to change their affiliations if they grow to dislike a
network’s proclivities or performance. Sinclair and Cunningham stations, by contrast, are not
free to dis-affiliate.

Sinclair’s refusals to air the ABC programs are a different order of unreasonableness.
Yes, they necessarily affect all Sinclair owned and affiliated stations having access to the
preempted material. But the refusals are particularly unfortunate where Sinclair is the only
source of the deleted program in a wide area, causing the “blackout” of a unique point of view.
A viewer need not watch “Stolen Honor,” if it ever airs. A viewer can change channels. Many
Sinclair viewers, however, were unable to turn to Nightline or the Bill Maher show on other

channels carrying ABC.

22



Y. CONCLUSION AND REQUEST FOR RELIEF

For the reasons discussed above, the Commission should find that this Petition to Deny,
and prior records incorporated here by reference, raise substantial and material questions of fact
commanding a full evidentiary hearing on the captioned Sinclair and Cunningham licenses.
Pursuant to Section 1.253 of the Rules, 47 C.F.R.§1.253, we ask that the Commission order

hearings in each city of license, following pre-hearing conferences at the FCC.

Nicholas P. Miller
James R. Hobson

Miller & Van Eaton, P.L.L.C.
Suite 1000

1155 Connecticut Avenue, N.W.
Washington, D.C. 20036-4320
(202) 785-0600

November 1, 2004 ITS COUNSEL



CERTIFICATE OF SERVICE

1, James Hobson, hereby certify that I have this 1* day of November, 2004 caused a copy of the
foregoing “Petition to Deny, and for Other Relief” to be delivered by U.S. First Class Mail,

postage prepaid, to the following:

Hon. Michael Powell*

Chairman

Federal Communications Commission
445 12™ St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Michael Copps*

Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Jonathan Adelstein*
Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Kathleen Schmeltzer, Esq.
Shaw Pittman LLP

2300 N. St. N.W.
Washington, D.C. 20037
Counsel for Sinclair Licensees

David Honig
Executive Director

Minority Media and Telecommunications

Council
3636 16™ Street, N.W.
#BG-54
Washington, D.C. 20010
Counsel for Rainbow/PUSH Coalition

Hon. Kathleen Abernathy*
Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12 St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Hon. Kevin Martin*

Commissioner

Federal Communications Commission
445" 12™ St. S.W.

Washington, D.C. 20554

W. Kenneth Ferree, Esq.*

Chief, Media Bureau

Federal Communications Commission
445 12" St. S.W.

Washington, D.C. 20554

Clifford Harrington, Esq.

Shaw Pittman LLP

2300 N St. N.W.

Washington, D.C. 20037

Counsel for Cunningham Licensees

J aréc;R Hobson

* Also delivered by hand.



EXHIBIT A



1p/31/2004 14:23 8292‘39441. LUP T MAA ¢ e, R
. i

DECLARATION

|

|

i

|
RE: WLOS-TV, Asheville, NC 4
i

My name is Thomas Coulson. Tama Board member of Common Cause/NC as well as 2

member of Free Press (“Petitioner Association”), and ] am authorized to participate in this Iatter
on behalf of Petitioner Association. I live at 1001 Reemes Cove Road, Marshall, NC 28753. 1
have been a resident of the Asheville area for 27 years. I am a regular viewer of WLOS-TV,

Asheville.

|
I have reviewed and I support Petitioner Association’s Petition to Deny Repewal |
(“Petition”) directed at the currently pending application of WLOS-TV (“the Station™) to relhew
its broadcast license (“Renewal Application”). The facts stated in these documents are trucito
my personal knowledge except where jdentified as having been based upon industry public |ﬁorss
and material on file with the Federal Communications Commission (“FCC”). 5

I would be seriously aggrieved if the Petition to Deny 1s not granted, because L, and Lther
members of Petitioner Association, would continue to experience WLOS-TV programmin,
which does not address the needs and interests of the Asheville community and which is no in
the public intetest for the following reasons: |

1
1

1.  Sinclair’s News Programming

To me, the station promotes a particular ideological view and does not address the |
broader interests of the entire community. Frequently, propaganda is inserted in the middle|ofa
newscast, without any transition or wamning that reportage is shifting to opinion. I remember a
«softball” interview of Vice President Cheney. I also remember a review of Senator Kerry’s
campaign statements and character that amounted to a partisan attack, but it was presented as
part of the newscast. The local news people provide lead-ins to this propaganda material, which
is delivered by someone else whose location is not identified. I believe the person is speakihg
from Sinclair headquarters in Maryland. Often there are references to “News Central.” Inmy
recollection, these News Central inserts began within the past two years. [ have not seen other
local stations in Asheville engaging in unfair commentary presented as news.

] am personally and deeply concerned that the WLOS-TV’s biased programming is '

aggravating the growing tension and conflict within the Asheville community. 1have noticed
tension and lack of understanding between persons native to our region of western North |
Carolina — who tend on the whole to be more conservative -- and newcomers who often are|rnore
liberal. As a member of Common Cause and Free Press, I want WLOS-TV to provide !
community programming that will belp bring our community together, and brosden the |
understanding among citizens from different backgrounds, not drive the wedge deeper. E
An example of the need for better understanding was sadly illustrated by a Common
Cause public debate on the pros and cons of a new public access channel on the local cable;
system. I was moderator. It was difficult to keep attendees within bounds of civil discourse, as

|



Nov O1 04 12:5lp Car‘ol. Building Service 1-828—2%2648 p.1
4
2

the anger grew between proponents of public access and opponents fearing public access would
be a vehicle for pornography. WLOS-TV failed our community by not covering the issue,

Earlier this year, [ was among a group of citizens who spoke to the then-new General
Manager of WLOS-TV, Jack Connors, asking for increased coverage of local political activities
and races. I began to see taped statements from local candidates, which appeared to be a good
start. Unfortunately, although I have seen no announcement by the station, I am told that Mr.
Connors resigned about two months after he arrived. Since this occurred immediately after the
uproar occasioned by Sinclair’s decision to preempt network programs to run a partisan film, I
:nfer that the events are connected, but have no personal knowledge of this.

2. Loss of Local Media Diversity

The Station is the only ABC petwork affiliate available to the community. And it is one
of only three channels available "off the air" in my neighborhood. This means that the station
owner's decision to preempt network programs such as Nightline cannot be replaced by shifting
to another channel. This scarcity of local and national programming over the air is exacerbated
by the Station’s affiliation with WBSC-TV of Anderson, SC, because the number of independent
stations is one less. ;

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of pefjury
under the laws of the United States of America.

Executed October 31, 2004

Thomas H Coulson ‘.



- pCT-31-2884' 87 :S52 PM HUB‘D 828 262588 i

DECLARATION
RE: WLOS-TV, Asheville, NC, and WBSC-TV, Anderson, SC

My name is Mary Frances Brown. I live at 217 Mountain View Road, Asheville, NC, 28805. 1
am a member of Petitioner Association Free Press and a viewer of both the Sinclair and Cunningham
alations referenced above, via the local Charter cable television system, 1 have lived in the area for some
22 years.

1 don't watch a lot of television for entertainment. 1 depend on the local stations for school
closings, flood warnings, that kind of thing. | occasionally watch ABC World News with Peter
Jennings.

[ was very upset when | heard that Sinclair was blacking out the ABC Nightline show last April
that featured Ted Koppel reading the names of service men and women who died in Iraq. I thought that
a memorial reading of this nature was a good idea. 1 wanted to see it. I did not see how it could be
construed as anything but a tribute to the dead. We are basic cable subscribers and WLOS was our only
choice for ABC.

This blackout incident led me to think something was wrong at WLOS even before I heard the
report that Sinclair had ordered its stations to show this anti-Kerry documentary. [f that documentary
had been shown, | could have turned it off. But I don't like somebody else making my decisions to
watch or not watch.

When Sinclair orders blackouts, this infringes my rights as a viewer. It is cheating. The use of
the public airwaves is a privilege. Sinclair's blackout orders were unfair and an abuse of power.

1 have reviewed and 1 support Petitioner Association’s Petition to Deny Renewal (“Petition”)
directed at the currently pending applications of WLOS-TV and WBSC-TV (“the Stations™) to renew
their broadcast licenses (“Renewal Applications”). The facts gtated in there documents are true 10 my
personal knowledge except where identified as having been based upon industry publications and
material on file with the Federal Communications Commission (“FCC").

| would be seriously aggrieved if the Petition to Deny is not granted, because 1, and other
members of Petitioner Association, would continue to experience WLOS-TV and WBSC-TV
programming which does not address the needs and interests of the greater Asheville-Greenville
community and which is not in the public interest.

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of perjury under the
laws of the United States of America.

Executed October 30, 2004,

Y W IV g .‘k‘
fiﬁ es Brown

L



" 10/3172004 15:32 FAX 9198561

L:E. — — -

DECLARATION
RE: WLFL-TV, WRDC-TV, both Raleigh-Durham, NC

My name is Robert D. Phillips. I am the Executive Director of Common Cause/North
Carolina, and a former news reporter for WPTE-TV in Raleigh. Ireside at 2415 Fairview Road,
Raleigh, NC, 27608, and have lived in the area for 25 years. I am a viewer of both of the
referenced stations. Iama member of Petitioner Free Press.

1 have been saddened and disappointed to see the decline in the Sinclair stations’ news
programming in the past two or three years. Irefer particularly to Channel 22 (WLFL). This
station once offered a very credible news product, providing local mews weather and sports to our
community. which in my opinion I believe that was true both during the station’s Fox network
affiliation and for a time afterward. Inthe past couple of years, however, there seems to be a
eradual pullback in commitment to local news. As far as 1 can see, there are no Jonger local
sports oz weather ICpoTiers and very little local news personnel other than the anchor of the
newscast. Today, there are fewer local stories, as best I can judge, offered on WLFL’s news
cast. And the local news thatis covered has less depth and content.

The news operation now seems (6 depend on homo genized programming from
headquarters into which local news is inserted. At the presert level, I would say the Sinclair
stations® news product has zero credibility around here. The stations present an editorial point of
view that is strong but not objective, and it would appear to me that headquarters management
makes no secret of this.

I think it’s all about saving money and increasing the bottom line for Sinclait. It's
something like what happened in radio. Lots of radio stations used to do news, but now they're
simply out of the news business.

With my backgrounc, maybe I feel (he loss more {han other viewers, but it definitely
affects the whole community. We have lost a local voice covering local stories. That's
especially sad in this part of North Carolina, where we have the state capital, many upiversities,
Jots of scientific and applied engineering research. These are great opportunities for Jocal news
and it is a shame for any station to miss those opportunitics. Besides, there’s a diverse
viewership here from all over the country, ready to respond to programming that tries different
approaches to news and public affairs. On both counts, the Sinclair news decline is a shame.

1 have reviewed and I support Petitioner Association’s Petition to Deny Renewal
(“Petition™) directed at the currently pending applications of WLEL-TV and WRDC-TV (“the
Stations™) to renew their broadeast Jicenses (“Rencwal Applicati ons™). The facts stated in these
documents are true to my personal knowledge except where identificd as having been based

apon industry publications and material on file with the Federal Communications Commission
(“FCC™).



10/31/2004 15:32 FAX 9198581132 P

[ would be seriously aggrieved if the Petition to Deny is not granted, because 1, and other
members of Petitioner Association, would continue to experience WLFL and WRDC
programming which does not address the needs and interests of the Raleigh-Durham community
and which is not in the public interest for the foregoing reasons.

This statement is true to my personal knowledge and is made under penalty of
perjury under the laws of the United States of America.

2ot 0. P&Q
Robert D. Phillips

Executed October 31, 2004.




